In de cursus Omgangskunde worden de volgende onderwerpen behandeld:
waarnemen en interpreteren
- communicatieproces: plaats van waarneming en interpretatie
- factoren die het proces van waarnemen en interpreteren beïnvloeden
- interpretatiefouten
- waarnemings- en interpretatiefouten voorkomen
- waarneming en interpretatie in de hulpverlening
non-verbaal gedrag
- het belang van non-verbaal gedrag
- functies van non-verbaal gedrag
- aspecten van non-verbaal gedrag
- non-verbaal gedrag in een hulpverleningssituatie
luisteren
- het belang van goed luisteren
- principes van goed luisteren
- luistergedrag
- veelgemaakte luisterfouten
- luisteren in een hulpverleningssituatie
samenvatten
- het belang van samenvatten
- functies van samenvatten
- vormen van samenvatten
- aandachtspunten bij het geven van samenvattingen
- veelgemaakte fouten bij samenvatten
- samenvatten in een hulpverleningssituatie
vragen stellen
- het belang van de juiste vraag
- functies van vragen
- soorten vragen
- doorvragen
- evaluatiecriteria voor gegeven antwoorden
- vragen stellen in een hulpverleningssituatie
concretiseren
- het belang van concretiseren
- functies van concretiseren
- wat en hoe te concretiseren
- veelgemaakte fouten bij concretiseren
- concretiseren in hulpverleningssituaties
meningen
- verwoorden van de eigen mening
- (door)vragen naar meningen
- meningen in een hulpverleningssituatie
omgaan met gevoelens
- het uiten van gevoelens
- doorvragen naar gevoelens
- het belang van het omgaan met gevoelens in de hulpverleningssituatie
feedback
- het belang van feedback
- regels voor het geven van feedback
- regels voor het ontvangen van feedback
- het belang van feedback in de hulpverleningssituatie
- reflectie
assertief reageren
- het belang van assertiviteit
- situaties waarin assertief reageren moeilijk kan zijn
- oorzaken van niet-assertief gedrag
- assertiviteit in een hulpverleningssituatie
argumenteren
- het belang van goed argumenteren
- verschillende soorten argumenten
- structuur van argumentatie
- geloofwaardigheid
- argumenteren in de hulpverlening
digitaal communiceren
- het belang van digitaal communiceren
- kenmerken van digitaal communiceren
- functies van digitaal communiceren
- digitale missers
Hoe werk je?
Tijdens de cursus Omgangskunde werk je met een digitaal lesboek in de UNIEKE Blended Learning omgeving van LSSO Opleidingen.
Bekijk in een gratis proefles van Omgangskunde hoe je ALLES regelt vanuit je digitale boek:
- je leest de lesstof en je volgt de lessen via instructiefilms
- dan leer je deze stof, maakt de vragen en opdrachten én controleer je de antwoorden
- via ons forum stel je vragen over de lesstof, hierop krijg je binnen een werkdag antwoord
- je kunt je opgeven voor het examen (als je wilt!).
Volg ons: